Downloads

donderdag 15 april 2010

Dortje , hoverrock , smocken , farbenmix enz enz

Hi allemaal !
hier weer een berichtje van mij .
De laatste week flink aant naaien geweest !
voor chanel en celia allebei een Dortje van FM.
heerlijk patroon om te maken!
daar volgen er nog veel van!
voor celia heb ik de hoverrock gemaakt.
Ook leuk , maar mij iets te wijd!
afgelopen woensdag liep ik op de markt , en zag daar ineens een schitterend lieve bloemetjespoplin.. heerlijk glad.
Echt een mooi stofje om voor mijzelf een gesmocked topje te maken.
Thuis eenmaal eerst op een lapje katoen geprobeerd met elastiek te naaien maar dat wilde niet werken.
steeds na een stukje naaien , trekt het spoelhuis alles naar beneden.
ergens op internet las ik dat het beter gaat met een machine met ''staande spoel''
Nou , die heeft mijn vriendin lisette  dus ik ben daar maar gaan smocken.
uiteindelijk is het een jurkje/tuniek voor chanel geworden . ikzelf heb zeker een 2 meter stof nodig want er blijft weinig over.

het is zooooo simpel als het gaat met je machine

-  ( elastisch garen * die van mij was 5 klosjes voor 50cent bij de kringloop winkel * )
ook Hier te koop voor € 1,-
- voor kinderen van 1 tot 5 @ 6 jaar- stof van 120cm breed of breder  ( lengte stof naar wens )
gewoon een rechthoekige lap dus ( hier 120 × 50 cm. ) met de bovenkant al afgewerkt!!
- leeg spoeltje
- draad  in de kleur van je stof als bovendraad ( dit blijft zichtbaar)
- naaimachine op grootste steeklengte ( bij mij 4 of 5 )
- Elastisch garen losjes met de hand om het spoeltje winden , spoel plaatsen , met de naald de onderdraad omhoog halen en wat aantrekken.
- rustig beginnen te naaien, in de breedte van de stof.
aan het einde van de eerste rij, voet omhoog naald in de stof laten staan , 1 cm naar beneden naaien draad vasthouden voet weer omlaag en terug de andere kant op , op 1 voetje afstand.
- maak zo een stuk of 10 a 12 rijtjes en knoop je uiteinden van de draad aan elkaar daar waar je je spoel opnieuw hebt gevuld, ik naaide ongeveer 2 x 120 cm op 1 spoeltje.
- onderkant omzomen of afwerken met biaisband , jurkje laten passen en bepalen waar de schouderbandjes moeten komen.
Misschien makkelijk = deze met klittenband te laten sluiten.. zo groeit de jurk mee naar tuniek of kun je ze bijv ook kruislinks dragen ipc recht toe recht aan.
Zo dat was een flink stukje.. en dat terwijl mijn eigen machine niet wil smocken ... toch maar een kruidvat machine erbij kopen hahaha...

Hier de foto's van mijn werkstukken!!

1 reacties:

Jetje's Art zei

oeh ik wil ook een keer smocken maar íets 'houd me tegen heb met mezelf afgesproken deze zomer nog een jrukje voor me dochtertje te smocken ( nu ik al de tips lees op je blog denk ik dat het mij msschien wel gaat lukken.
met dit jurkje als eind resultaat mag je best trots zijn!!!!

groet jetje

Een reactie posten